tisdag 21 september 2010

Det går inte att sälja TV-idéer rakt över disk till produktionsbolag

Men det går att samarbeta på olika sätt.

På väg ned på stan för ett möte med ett TV-produktionsbolag. För att förbereda mig lite surfade jag runt på deras sajt och på deras konkurrenters. Mycket tankar for runt i knoppen: Vad många kreativa program det görs! Hur ska man kunna toppa det? Kanske gäller det att vara lagom kreativ? Att följa trenderna lagom mycket? Var det inte Robinson som bröt ny mark inom TV? Den var kreativ och nytänkande. Skulle ett produktionsbolag nu våga satsa på Robinsons motsvarighet 2010. Och hur bryter man ny mark nu? Det upplevs väl alltid som svårt i alla branscher? Hur tänker man utanför den berömda boxen och hur vågar man agera på en idé som ligger en bra bit utanför boxen? I TV-världen finns stora möjligheter att tänka mycket kreativt inom boxen: ännu en realitysåpa. Men det finns också stora möjligheter att tänka utanför boxen: helt nya koncept som blir till nya boxar.

Hur som helst. Efter mötet: Vi fick de berömda boxarna men, nej, de köper inte idéer rakt över disk. Vi är däremot välkomna att skicka TV-idéer till dem. Vi fick oss mycket matnyttigt till livs. Vilka typer av TV-idéer är inne just nu? Och minst lika viktigt, vilka TV-idéer är iskalla. Det verkar mycket svårt att komma igenom med en idé ända till pitch för en TV-kanal. Men som jag ser det, det måste vara större chans än att spela på lotto?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar