torsdag 24 juni 2010

Lansera elbil enligt Toyotamodellen

"Vad sysslar klantskallarna med?" var min första tanke när jag hörde talas om Toyotas hybridprojekt. Detta var på 90-talet, så ha det i bakhuvudet när du läser min reaktion på projektet:

Elmotor och batteri. Okej. Bra att nån äntligen gör en kommersiell elbil. Bensinmotor för att ladda batteriet när man kör långt. Också en bra idé. Elbilar brukar som bekant inte orka så långt.

Men sen? Ingen laddkontakt. Det går bara att fylla på batteriet med bensinmotorn. Och ett pyttelitet batteri som knappt orkar dra bilen runt kvarteret. Vad är det för skräp? Enda poängen med elmotor och batteri var att det gick att spara nån deciliter bensin för bensinmotorn kunde jobba på perfekt varvtal hela tiden medan den kombinerade elmotorn och generatorn jämnade ut toppar och dalar genom att ladda i och ur batteriet. Sen fanns det funderingar på att automatiskt stoppa bensinmotorn vid rödljus och spara lite där med. Och kanske ta tillbaka lite energi vid inbromsningar.

Det kändes inte som några lysande ambitioner.

Det här var alltså bortåt femton år sedan. Idag, när jag ser resultatet en bit på väg och dessutom vet att Toyota jobbar med 30-årsplaner, är oerhört produktionscentrerade och dessutom älskar att ständigt förbättra saker i små steg faller pusselbitarna på plats. Det känns uppenbart att nån gång för ungefär 20 år sedan togs beslutet; "om 30 år ska vi tillverka elbilar, alltså är det dags att sätta igång".

Med det sättet att tänka blir det plötsligt väldigt logiskt att till varje pris tvinga in en elmotor och ett batteri i en bil och starta serietillverkning av en säljbar produkt. Däremot är det okej med förlust i början, för det är en långsiktig investering. Resten löser vi på vägen med ständiga förbättringar, det viktiga är att komma igång med produktion och försäljning.

Och resultatet? Fundera på vad som händer den dag Toyota tar det "revolutionerande" steget och lanserar en elbil. Jaha, säger du. En Prius utan bensinmotor? Skulle det vara revolutionerande? Nej. Och exakt där ligger poängen. Tänk på alla jobbiga frågor som de sakta men säkert röjt ur vägen genom åren:
  • En elbil med stort, tungt och farligt batteri, vad händer om man krockar? "Det är en Prius. Titta på vår olycksstatistik från de senaste 20 åren."
  • Vad säger brandkåren, kan de inte få en elchock när bilen krockat och de ska rädda folk ur vraket? "Brandkåren vet vad en Prius är. De är mest glada att bensintanken försvinner."
  • Fungerar den verkligen? "20 års statistik igen. (Sen är det en lustig ironi att diskussionerna i samband med skandalen med felaktig programvara och skenande bilar inte tycks ifrågasätta Prius som produkt, utan snarare Toyota som företag.)
  • Håller batteriet mer än några år? "20 års erfarenhet av när det brukar behöva bytas".
  • Kan nån laga elbilen? "Det är en Prius"
  • Går det att tanka el överallt? "Det är en Prius. Du kan beställa bensinmotor som extratillval om du är orolig".
Exakt den typ av jobbiga frågor varje ny idé möter. Bortviftade med ett korthugget "det är en Prius"

Med lite långsiktig planering går det alltså att smyga in ett gigantiskt teknikskifte som en mindre justering i en kedja av ständiga förbättringar. Helt enligt modellen: "och en sak till; den går numera att beställa utan bensinmotor om du vill ha plats för ett större batteri".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar