söndag 13 juni 2010

Går det att sälja bokidéer till bokförlag?

Jag ringde en förläggare och pratade lite bokidéer.

Det slog mig att förlagen jobbar i en konstig bransch. I de flesta branscher tar men råvara, förädlar den och säljer den. Men den råvara (manus) som förlagen förädlar och säljer (bok) strömmar in i stora mängder helt automagiskt. Förlagens problem är att sålla.

Varför ringde jag en förläggare då? Jo jag ville föreslå ett nytt sätt att jobba för dem. Lite tvärt-om-tänk.

Fakta: det är oerhört liten chans att bli utgiven på ett bokförlag. Bokförlagen får in tusentals manus varje år och endast en bråkdel ges ut. Varför? Jag bara gissar här men troligen på grund av att manuset är dåligt. Manuset passar inte. Manuset har dålig tajming. Manuset har ingen tydlig målgrupp. Förlaget tror inte på bokidén.

Hur jobbar de idag? Ett sätt att hitta blivande författare är genom litterära agenter, interna eller externa. Dessa agenter hittar författarna åt förlagen. Gärna kändisar. Hitta författaren först, manuset sedan. Eller båda samtidigt. Eller så sållar de hängivet bland de tusen manus som kommit in...? En grannlaga uppgift. Minst sagt.

Min tvärt-om-idé då?
Jo jag gillar idéer och försöker ständigt hitta olika sätt att sälja idéer. Så även bokidéer.
- Vill ni köpa bokidéer av mig, frågade jag förläggaren? På det sättet styr NI vilken bok NI vill ge ut och är inte beroende av slumpvisa manus.
- Men hur skulle det gå till, sa förlaget, vi jobbar inte på det sättet.
- Men om vi skulle testa då, frågade jag förläggaren? Vad behöver ni för att avgöra om en bokidé är intressant?
Svaret kom ganska snabbt; Bokidéerna måste vara lysade, författaren likaså och målgruppen måste vara tydligt beskriven.
- Aha, sa jag, köp 100 bokidéer av mig då! Bokidéer som uppfyller alla de tre kriterierna. Och om ni nappar på en bokidé skriver vi förlagsavtal?
Efter en stunds funderande kom vi fram till att det inte var annorlunda än att jobba med en litterär agent. Agenten får procent på royaltien. Bokidéagenten kunde också få procent på royalties.
- Vill du köpa 100 idéer då, frågade jag? Du får bokidén, namnet på författaren och en tydligt beskriven målgrupp för endast 16 kr/idé.
- Nej vi jobbar inte på det sättet, svarade förläggaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar