onsdag 25 augusti 2010

Går det att sälja idéer till multinationella företag?

Jag läste en artikel om ett företag som gillade Open Innovation.

Vad betyder det? Borde väl betyda att man är öppen för innovationer? Dessutom att man är öppen med vilka innovationer man jobbar med? Och kanske att man vill ha hjälp utifrån med sina innovationer? Till exempel samarbetade företaget med Innocentive, ibland. En sajt där forskare och innovatörer kan hjälpa företag med lösningar på problem.

Som alltid när jag läser om företag som är duktiga på idéer blir jag intresserad. Så jag ringde dem.

Varför ringde jag? Jo jag ville veta om de kunde tänka sig att köpa 100 idéer. Det vore väl Open?

Det var ett intressant samtal. De hade rutiner för att ta emot externa uppfinnares innovationer.

Fördel Företaget: rättsliga processer finns på plats
Fördel Uppfinnare: rättsliga processer finns på plats

Men att köpa 100 idéer på ett bräde då?

De undrade vad priset var.
- 8 kr per idé, svarade jag.
- Oj, det var billigt, sa företaget.
- Ja det är billigt, sa jag, men å andra sidan brukar man kunna läsa att idéer inte värda nånting alls. På det här sättet hoppas vi kunna hitta olika sätt att sälja idéer rakt över disk. Förhoppningen är att öka värdet av idéer undan för undan. Har ni några problem på företaget, frågade jag?
- Vi vet inte ens om det här är något för oss, svarade företaget, vi vet inte om det här är förenligt med Open Innovation. Vi använder oss av Innocentive några ggr per år, men det här?
- Där har ni ju ett problemområde, sa jag, 'hur kan vi jobba mer med Open Innovation'. Det kan vi hjälpa er med, föreslog jag.
- Ring mig igen om en månad, svarade företaget, vi måste fundera.

Jag ringde en månad senare. Och frågade om hon mindes vårt samtal?
- Jag har inte glömt er, sa hon, ni finns i bakhuvudet.
- Vill ni köpa 100 idéer nu, frågade jag?
- Nej vi är inte där ännu. Vi jobbar mycket med Consumer Insights, svarade hon. Och för att köpa idéer av er måste vi först veta inom vilka områden vi vill ha idéer, och det vet vi inte.
- Föresten, fortsatte hon, har ni funderat på om ni inte hade några innovationer ni kunde skicka in till vår vanliga innovationsprocess?
- Nej det har vi inte gjort, erkände jag.
- Ni kan väl testa? Jag skickar över information till dig. Samtalet avslutades.

Kort därefter kom ett mail från deras patentavdelning. För varje idé som skickades in krävdes någon form av juridiskt skydd…

Jag kände igen processen. Liknar andra stora multinationella företag. En process som visserligen tillgodoser uppfinnarens önskemål. Jag minns ett svar från ett annat stort svenskt multinationellt företag: starta ett företag och kom sedan tillbaka så kanske vi kan samarbeta.

Vad är slutsatsen av det här då? Ja, vi tycker i alla fall att det är dags att ta nästa steg, att även tillgodose idéprenörens behov. Vad ville vi i det här fallet? Jo sälja 100 idéer för en spottstyver. Men det kan man inte hantera. Ännu. Får vi hoppas.

Hoppas återkomma med godare nyheter i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar