lördag 24 juli 2010

Snusidéer

Jag ringde en fabrikör som tillverkar nikotinfritt snus och frågade om hon ville köpa 100 idéer.

Det var en riktig entreprenör jag hade fått på tråden. Venture Cupvinnare. Men det tog ganska lång tid att övertyga henne.

Frågorna jag fick var många:
- Varför ska jag köpa 100 idéer av er, frågade hon, de kanske är dåliga allihop? Varför inte 10 bra?
- Jo för att det är bättre att du köper 100 eftersom det är idé nummer 98, 99 och 100 som innehåller fröna till de riktigt unika idéerna som ingen annan tänkt på, svarade jag. Det är inte de 10 första idéerna som är unika.
- Det är inte antalet idéer som är problemet, sa hon, det är förverkligandet av idéer.
- Jomen ibland är det kanske nyttigt att få andras ögon på problemen, sa jag, så vad har ni för problemområden? Vi genererar gärna idéer utanför väl definierade ”boxar”.
Efter lite mer prat kom vi fram till att det faktiskt fanns några olika problemområden, som de mycket väl kunde tänka sig att få nya infallsvinklar på.
- Perfekt, sa jag, då har vi några bra ”boxar” att tänka utanför. Köper du 100 idéer då?
- Hur mycket ska ni ha, frågade hon?
- 4 kronor per styck, svarade jag. Vi började med 1 kr per styck och nu är priset uppe i 4 kr per st. Du förstår, vi kör med en annorlunda prismodell, vi dubblerar priset för varje uppdrag, avslutade jag.
- Okej, jag köper, svarade hon.

Ett par dagar senare damp det ned 50 snusdosor i brevlådan. Ett litet varuprov så vi kunde suga på problemet samtidigt som vi tog fram nya idéer.

Och sedan den dagen snusar vi nikotinfritt alla fyra. Kanske inte för all framtid men åtminstone till deadline. Och nu har vi skickat 103 idéer till henne. Det skall bli väldigt kul och intressant att höra vad hon tyckte om idéerna. Hoppas kunna återkomma med en rapport om detta inom kort.


1 kommentar:

  1. Väldigt kul uppdrag. Skall bli intressant att få läsa om fortsättningen.

    /Erik

    SvaraRadera