lördag 24 juli 2010

Går det att sälja bokidéer del 2

Det blev ju nej från det första bokförlaget jag frågade. De ville inte köpa 100 bokidéer. Men jag fick ju några värdefulla kommentarer. Så jag tänkte det fanns andra förlag som ville köpa bokidéer och kontaktade därför ett lite mindre förlag för att se om de kunde vara intresserade. Jag hade ju dessutom beväpnats med lite argument från mitt förra säljförsök.
- Skulle ni vara villiga att köpa bokidéer av oss om bokidéerna var lysande, hade lysande påtänkta författare och tydligt beskriven och stor målgrupp? frågade jag. Utan betänketid svarade förläggaren:
- Det tror jag är en riktigt dålig idé! Men tyvärr kan jag inte prata längre för jag måste iväg, men om ni har några konkreta bokidéer tittar vi gärna på dem.

Lite snopet. Jag följde upp med ett mail och förklarade vårt säljupplägg lite närmare eftersom telefonsamtalet blev så kort. Men svaret blev detsamma: det var inget för dem men om vi hade bokidéer tittade de gärna på dem. Precis så som bokförlag gör vanligtvis.
Drar man någon slutsats av mitt misslyckade säljförsök? Efter två misslyckade försök att sälja bokidéer till bokförlag. Kanske. Antingen är vi fel ute och det kommer inte att gå att sälja bokidéer till förlagen. Eller så har jag inte pratat med rätt person i förlagsbranschen. Men vid närmare eftertanke... Om vårt syfte nu är att hitta sätt att sälja bokidéer till bokförlagen så kanske sättet redan finns framför näsan på oss? Går vi över för att hämta vatten? Bokförlagen tittar ju faktiskt på bokidéer. Om de är bra skriver de gärna avtal. Men de betalar inget för bokideér. De är så vana att få in mängder av bokidéer, synopsis och manus. Okej vi konstaterar preliminärt; man får inget för en bokidé. Utdelning endast om du skriver boken själv.

Ska vi sluta försöka sälja bokidéer? Kanske, kanske inte. Men jag lutar åt att det ändå finns ett etablerat sätt att sälja bokidéer till bokförlag. Kanske får nöja oss med det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar